ADOS-2 protokol
Zlatni standard u dijagnostici spektar autizma
ADOS-2 protokol
Zlatni standard u dijagnostici spektar autizma
Nataša Čičin-Šain

Provodi procjenu i opservaciju razvoja djece predškolskog i školskog uzrasta te primjenjuje ADOS mjerni instrument za procjenu povezanosti sa spektrom autizma.
Diplomirala na Fakultetu edukacijske rehabilitacije u Zagrebu. Nekoliko godina živjela u U.K. gdje je radila u školi za djecu s teškoćama u razvoju (Sunshine House School-London, New College Worcester-Worcester te Montessory Nurcury-London). Dugi niz godina radila u osnovnoj školi kao defektolog (magistar edukacijske rehabilitacije).
Suosnivačica je Kabineta za razvojnu podršku Korneo. Dugogodišnja je članica komisija za upis djece u prvi razred. U Oxfordu je završila edukaciju za primjenu mjernog instrumenta ADOS (Autism Diagnostic Observation Schedule) te postala jedna od tek nekoliko licenciranih dijagnostičara u Hrvatskoj. Stručna je suradnica časopisa „Mama i beba“, “Mamino Sunce”, te portala “klinfo.hr”. Majka je dvoje odrasle djece i vlasnica jednog psa.
Poremećaj autističnog spektra
Što je to?
To je poremećaj nepoznatog uzroka koji se javlja u ranoj dječjoj dobi a koji se odnosi na područje socijalne interakcije, verbalne i neverbalne komunikacije uz prisutnost suženih i repetitivnih ponavljajućih oblika ponašanja. Zbog različite učestalosti simptoma i različite razine prisutnih poteškoća u svakodnevnom funkcioniranju govorimo o spektru. To znači da će neka djeca i odrasli iz autističnog spektra biti u mogućnosti ovladati aktivnostima svakodnevnog života, dok će drugi zahtijevati značajnu razinu podrške u rastu, razvoju i životu.
Simptomi autizma u ranoj dobi:
- Ne uzvraća osmijeh;
- Uspostavlja oskudan kontakt očima;
- Ne odaziva se na ime;
- Ne razumije ili slabije razumije verbalne upite i naloge;
- Kasni u razvoju govora;
- Ne pokazuje prstićem;
- Ne prati ono što mu pokazujete;
- Ima poteškoća u izražavanju svojih potreba;
- Ponavlja riječi ili fraze bez jasne komunikacijske funkcije;
- Neobično je vezano i zaokupljeno predmetima;
- Jednostavno i stereotipno se igra s predmetima (npr. vrti predmete, slaže ih u niz i sl.);
- „Neobična“ ponašanja (npr. vrti se u krug, maše rukom ispred očiju, ljuljanje naprijed nazad itd.);
- Pruža otpor promjeni rutine;
- Većinu vremena se samozaokupljeno igra;
- Ne pokazuje interes za zajedničku igru (npr. dodavanje loptom);
- Pretjerano je aktivno ili pasivno;
- Ima specifične interese;
- Reagira neuobičajeno na podražaje iz okoline (npr. poklapa uši, žmiri, pretjerano se uzbudi i sl.).
Ukoliko uočite neke od ovih simptoma potrebno je potražiti savjet stručnjaka kako bi se utvrdio mogući problem i započelo sa adekvatnom terapijom.
Nazovite:
021 745 626
Za zdrav razvoj djece i mladih.
Posjetite nas u Poliklinici Doctus u Splitu ili nas kontaktirajte kako bismo zajedno pronašli najbolja rješenja za razvojne potrebe vašeg djeteta.